Uncategorized

آموزش سئو خارجی سایت (Off-Page SEO)

آموزش سئو خارجی سایت

•    لینک سازی (Link Building)

از جمله کارهایی که در مبحث لینک سازی باید انجام دهیم بهینه کردن داخلی و خارجی سایت است. بهینه‌‌سازی داخلی یا سئو On Page ، مجموعه اقداماتی است که در صفحات داخلی سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام می‌‌دهید. یکی از این موارد لینک‌‌سازی یا Link Building  است.

علاوه بر بهینه کردن داخلی، باید سایت را از لحاظ خارجی هم بهینه کنید. به این امر بهینه‌‌سازی خارجی یا سئو Off Page گفته می‌‌شود. در سئو Off Page  با انجام یک سری فعالیت‌‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیام‌‌رسان‌‌هایی مثل تلگرام سعی در بهینه کردن سایت خود می‌‌کنید. یعنی می‌‌توانید از این صفحات به سایت خود لینک دهید.

لینک‌‌های متنوع و درست به گوگل و کاربران این امکان را می‌‌دهد که در بین صفحات سایت شما در حرکت باشند و بدیهی است که هر چه این چرخش مداوم‌‌تر باشد، کسب امتیاز از جانب گوگل برای شما بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  چگونه رتبه سایت را تنها با استفاده از لینک سازی داخلی بالا ببریم؟

ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک لینک

آیا تا به حال به ساختار لینک توجه کردیده‌‌اید؟ آیا می‌‌دانید یک لینک از چه اجزایی تشکیل شده است؟ با هم اجزای تشکیل‌‌دهنده لینک‌‌ها را بررسی می‌‌کنیم.

تگ شروع لینک: تگ شروع لینک که به اسم anchor tag شناخته شده است و با حرف a نشان داده می شود. با این کاراکتر به گوگل اعلام می‌‌شود که در ادامه لینکی وجود دارد.

آدرس یا مقصد لینک: در این قسمت کلمه href را می‌‌بینید. منظور  hyperlink referral است. متنی داخل علامت نقل قول که به آدرس سایتی که به آن لینک داده شده اشاره دارد. این آدرس می‌‌تواند آدرس یک تصویر یا فایلی برای دانلود باشد و الزامی بر این نیست که حتما URL سایت خاصی باشد. در بعضی از مواقع چیزی بیشتر از یک URL می‌‌بینید. کاراکتر # در ابتدای آدرس، که به یک لینک داخلی اشاره دارد و  شما را به قسمت دیگری از صفحه‌‌ای که در آن قرار دارید، هدایت می‌‌کند.

انکر تکست یا متن قابل نمایش: در اصل این قسمت همان متنی که کاربران می‌‌بینند و در صورت تمایل روی آن کلیک می‌‌کنند. در این قسمت معمولا از فرمت خاصی استفاده می‌‌شود که تمایز آن با بقیه متن قابل مشاهده باشد. این متن‌‌ها معمولا با رنگ آبی یا زیر خط نشان داده می‌‌شوند.

تگ پایان لینک: این قسمت شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو اعلام می‌‌کنند لینک به پایان رسیده است.

روش های لینک سازی

همان طور که گفتیم، لینک‌ ‌سازی یکی از مباحث مهم در زمینه سئو است. نوع و تعداد لینک‌‌هایی که در مقاله یا صفحه مورد نظر استفاده می‌‌کنید، نیز مهم هستند. تعداد لینک‌‌ها بین ۲ تا ۵ عدد است.

مهم‌‌تر از تعداد لینک، صفحاتی است که به آن‌‌ها لینک داده می‌‌شود. گوگل به موضوعات و محتوای مقالاتی که به آن‌‌ها لینک داده شده هم اهمیت می‌‌دهد. این لینک‌‌ها می‌‌توانند نقش مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشند.

روش های لینک سازی

سوال اینجاست که چگونه می‌‌توانیم به گوگل اعلام کنیم که این مقالات را در زمان امتیازدهی مورد بررسی قرار دهد یا نه؟ جواب این است که باید نوع لینک را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید :  Link Bait چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

لینک نوفالو ( Nofollow ) چیست؟

هدف استفاده از لینک nofollow این است که به گوگل اطلاع دهیم که در تصمیم‌‌گیری خود،  این لینک را درنظر نگیرد یا در زبان ساده‌‌تر اینکه تصمیم‌‌گیری در مورد لینک‌‌های نوفالو برعهده خود گوگل است  و شما در مورد آن‌‌ها نظری نمی‌‌دهید.

معمولا استفاده از این لینک زمانی اتفاق می‌‌افتد که نسبت به درستی مطالب سایت یا صفحه مورد نظر اطمینان کامل ندارید. از دیگر مواردی که می‌‌توانید از لینک نو فالو استفاده کنید در امر تبلیغات است. مثلا یک بنر تبلیغاتی در صفحه یک وب سایت اجاره کرده‌‌اید که به سایت شما لینک داده شود. گوگل برای اینکه این بنر تبلیغاتی در رتبه‌‌بندی سایت تبلیغ شده تاثیری نداشته باشد، از شما می‌‌خواهد لینک مربوط به این بنر را nofollow کنید.

لینک دو فالو ( Dofollow ) چیست؟

لینک های dofollow  توصیف‌‌کننده لینک‌‌هایی هستند که می‌‌خواهید از جانب گوگل مورد بررسی قرار گیرند و در زمان رنکنیگ محاسبه شوند. لینک‌‌های دو فالو مشخصه خاصی ندارند و در حالت پیش فرض تمام لینک های موجود در مقالات و صفحات ، لینک dofollow هستند.

مسلما هر چه تعداد لینک‌‌های دریافتی (بک لینک‌‌ها) ، از نوع لینک‌‌های dofollow ، در سایت شما بیشتر باشد امتیاز سایت‌‌تان بیشتر خواهد شد.

البته در موارد خاصی این لینک‌‌ها می‌‌توانند باعث کاهش امتیاز وب سایت نیز بشوند. از نظر گوگل دریافت لینک‌‌های بیش از حد، حکم spam  دارد زیرا این که سایت یا برندی از نظر همگان مورد تائید باشد، امکان پذیر نیست.

هر چند که لینک های dofollow تاثیر بیشتر و موثرتری در کسب امتیاز و رتبه بندی گوگل دارند اما پیشنهاد seo shiz  به شما وب مستران و مدیران وب این است که در هنگام لینک بیلدینگ استفاده بیشتری از لینک های نوفالو نسبت به لینک های دو فالو داشته باشید. به خاطر بسپارید استفاده همزمان از هر دو نوع بسیار موثرتر خواهند بود و سعی کنید این دو لینک را در کنار هم استفاده کنید.•    لینک های No-Follow  و Follow (تفاوت لینک فالو و نوفالو در چیست)

لینک فالو یا دوفالو ( Follow-Dofollow)

لینک فالو یا دوفالو همانطور که از نام آن پیداست، به لینکهایی میگویند که خزنده های گوگل با رسیدن با این لینک، آنرا دنبال میکنند یعنی وارد آن لینک میشوند.
اگر محتوای صفحه مقصد برای شما مهم می باشد می بایست لینک فالو به آن صفحه بدهید و با اینکار به موتورهای جستجو میگویید که ایندکس شدن محتوای صفحه مقصد برای من اهمیت دارد است.

تاثیر لینک فالو در سئو

تاثیرگذارترین لینک برای سئو و کسب رتبه در گوگل، لینک های فالو هستند چرا که اعتبار مقصد را به مبدا منتقل خواهد کرد، پس اگر میخواهید به قصد ارتقای رتبه و یا افزایش اعتبار صفحه، بک لینک بگیرید حتما به فالو بودن لینک دقت کنید.

لینک نوفالو (nofollow)

این نوع از لینک نیز همانطور که از نامش پیداست، ربات های گوگل آنرا دنبال نمیکنند. البته ناگفته نماند که دنبال نکردن آنها قطعی نیست ولی چیزی که قطعیست این است که وقتی کرالر گوگل به لینک نوفالو میرسد میداند که این لینک برای مدیر سایت اهمیت نداشته و تمایلی به ایندکس شدن محتوای آن صفحه ندارد.
برای مثل حتما دیده اید که در بخش نظرات، کاربران و یا ربات هایی وجود دارند که به قصد گرفتن بک لینک، در سایت شما کامنت میگذارند لذا گوگل در سال ۲۰۰۵ برای رفع این مشکل، لینک نوفالو را معرفی کرد.
مثالی دیگر از کاربرد لینک های نوفالو: مثلا شما میخواهید به یک منبع یا سایت دیگری لینک بدهید که صرفا کاربر آن مطلب را بخواند یا منبع آنرا مشاهده کند و قصد سود رساندن به آن سایت را ندارید، اینجا می بایست لینکتان را نوفالو دهید.

ساختار کد لینک نوفالو

<a href=”https://paydarsamane.com”rel=”nofollow”>شرکت پایدار سامانه</a>

تاثیر لینک های نوفالو

درست است که با ایجاد لینک نوفالو به ربات گوگل میگوییم این لینک برای ما اهمیتی ندارد، ولی تجربه نشان میدهد که با اینحال تاثیری حتی جزئی نیز برای این لینک وجود دارد.

•    آشنایی با Link Farm

مزرعه لینک یا Link Farm به گروهی از وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که برای تولید بک‌لینک به سایت‌های مشخص ایجاد می‌شوند تا پیج رنک سایت مورد نظر افزایش پیدا کند. از آنجایی که گوگل برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج به بک‌لینک‌ها توجه می‌کند، در نتیجه وبمسترها تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف بتوانند لینک‌های زیادی دریافت کنند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که وقتی یک سایت لینک‌های زیادی دریافت می‌کند، در واقع یک منبع معتبر شناخته می‌شود.

به دلیل سایت‌های زیادی که در این شبکه وجود دارند آن را به مزرعه تشبیه کرده‌اند، چون می‌توانید بک‌لینک‌های زیادی برداشت کنید. اما نکته اینجاست که ظاهر این مزرعه محصول خوش‌رنگ و لعاب دارد، ولی سراغش بروید ممکن است با افت رتبه روبرو شوید

•    شبکه های اجتماعی

حضور در شبکه های اجتماعی مستقیما نمی‌تواند روی رنکینگ شما تاثیر بگذارند اما سکویی برای دیده شدن بهتر شما و کسب‌وکارتان هستند. بسیاری از کاربرانی که می‌خواهند با یک برند ارتباط داشته باشند، قبل از هر چیز برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ شبکه های اجتماعی می‌روند. با این تفاسیر، بسیار مهم است که حضوری پررنگ در این شبکه‌ها داشته و به آن‌ها به چشم کانالی برای معرفی و تبلیغ برند خود نگاه کنید. لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری محتوای شما و هرگونه تعامل دیگری که کاربران با محتوای شما در شبکه های اجتماعی داشته باشند، سبب به دست آوردن سوشال سیگنال می‌شود متاُسفانه فیسبوک اینستاگرام و بعضی شبکه های اجتماعی فیلتر هستن اما جایگزین های هم داریم

. انجمن های اینترنتی

اگرچه طی سال‌های اخیر از انجمن‌های اینترنتی و فروم‌ها به شکل بدی برای لینک سازی استفاده شده، ولی ما همچنان حضور در این فضا را به عنوان یک تاکتیک سئو خارجی معرفی می‌کنیم. البته رویکردی که ما برای شما داریم، کاملا متفاوت است؛ به جای اینکه به انجمن‌های اینترنتی صرفا به فرصتی برای لینک سازی نگاه کنید، سعی کنید با مخاطبان و مشتریان بالقوه‌ای که در فروم‌های مرتبط فعالیت دارند، در مورد محصول یا خدمات‌تان صحبت کرده و خود را در کارتان به عنوان یک متخصص معرفی کنید. با این شیوه، فروم‌ها می‌توانند در کنار ایجاد حس اعتماد، به لینک سازی و آگاهی از برند نیز کمک زیادی کنند. و اگر مایل به کار کردن درین شیوه بودین میتوانید در یک انجمن شرکت کرده و به سوالات پاسخ بدهید و در اخر به سایتتان لینک دهید.

•    آشنایی با Conversion Rate و بالا بردن آن

نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام می‌دهند.

مثلا اگر در ماه از میان 1000 نفر مخاطب وب سایتتان، 100 نفرشان محصول یا محصولات مورد نظر شما را خریداری کنند، نرخ تبدیل سایتتان 10 درصد است. یا در مثال دیگر: اگر از بین 5 هزار نفری که ماهانه به سایت پرتال سر می‌زنند؛ 500 نفر برای دریافت جزوه‌های راهنما، کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و… شماره تماسشان را در اختیار این وب سایت قرار دهند، نرخ تبدیل پرتال هم 10 درصد است

•    CTR و بالا بردن نرخ آن

اگر حروف اول کلمات «Click Through Rate» را کنار هم قرار دهیم، به کلمهٔ CTR می‌رسیم که به‌معنای نرخ کلیک است.

تعریف نرخ کلیک (CTR) می‌شود:

تعداد کل‌ کلیک‌ها تقسیم بر تعداد ایمپرشن (تعداد دفعات نمایش)

احتمالاً از این تعریف خشک و رسمی چیز زیادی دست‌گیرتان نشده است؛ حق هم دارید! پس تعریف را ساده‌تر می‌کنیم.

نرخ کلیک چیست

ببینید، وقتی کاربر کلمه‌ یا عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کند، لیستی از نتایج جست‌وجو – که به این صفحات نتایج جست‌وجو، سرپ (SERP) گفته می‌شود – ردیف می‌شود.

کاربر نتایج صفحه را می‌بیند و روی یکی از لینک‌ها (معمولاً یکی از همان چند لینک اول) کلیک می‌کند.

دقت کردید؟ ممکن است سایت شما بارها در بین نتایج یک صفحه نشان داده شود؛ اما کاربران روی آن کلیک نکنند.

در تبلیغات هم داستان از همین قرار است! شاید مثلاً هزار نفر تبلیغ شما را ببینند؛ ولی فقط ۱۰ نفر روی آن کلیک کنند.

بنابراین، پاسخ ساده‌تر به سؤال CTR چیست، می‌شود:

چند درصد افرادی که تبلیغ شما برای آن‌ها نمایش داده شده یا سایت شما را در سرپ گوگل (SERP) دیده‌اند، روی آن کلیک کرده‌اند.

با محاسبهٔ نرخ کلیک جست‌وجو می‌توانید میزان اثربخشی عنوان سئو و متا دیسکریپشن صفحات خود را بسنجید و ببینید چه عنوان و توضیحی ترغیب‌کننده‌تر است؛ استفاده از اعداد؟ عنوان متناقض؟

از طرفی، متوجه می‌شوید که آیا محتوای شما با خواسته و نیت کاربر از جست‌وجوی عبارتی مشخص هم‌خوانی دارد یا نه.

با بهبود این موارد، ORGANIC CTR (نرخ کلیک طبیعی) هم افزایش پیدا می‌کند و ترافیک بیشتری روانهٔ سایت شما می‌شود.

✔️ منظور از CTR ارگانیک، وقتی است که سایت شما به‌شکل طبیعی (نه با تبلیغات در گوگل) در بین نتایج قرار بگیرید و کاربران روی آن کلیک کنند.

در تبلیغات هم CTR نقش مهمی دارد؛ چون نشان می‌دهد تبلیغ شما چقدر جذاب است، کانالی که برای تبلیغات انتخاب کرده‌اید، چقدر موثر بوده است و آیا تبلیغ به مخاطبی نمایش داده شده است که به شما نیاز دارد یا نه.

به عبارتی، عملکرد کمپین تبلیغاتی و بهینه‌سازی آن تا حدود زیادی به نرخ کلیک گره خورده است.

حالا که فهمیدیم CTR چیست، نوبت چرتکه‌انداختن است!

دوره رایگان صفر تا صد کار با پنل یکتانت منتشر شد. آموزش ببینید و مدرک بگیرید

دوره رایگان صفر تا صد کار با پنل یکتانت منتشر شد. آموزش ببینید و مدرک بگیرید

این دوره ویدیویی از مقدمات و مبانی تبلیغات آنلاین شروع می‌شود و بعد با الگوریتم یکتانت آشنا می‌شوید. راه‌اندازی و بهینه سازی کمپین‌های یکتانت را یاد می‌گیرید و بعد از قبولی در آزمون نهایی، مدرک دوره را دریافت می‌‌کنید.

ثبت‌نام arrow-left

فرمول CTR (نحوهٔ محاسبه نرخ کلیک)

برای محاسبهٔ نرخ کلیک با دو متغیر سروکار دارید: مجموع کلیک‌ها و ایمپرشن.

اولی که مشخص است؛ تعداد دفعاتی که روی تبلیغ یا لینک موردنظر شما کلیک شده است.

ایمپرشن هم یعنی هربار که تبلیغ یا صفحهٔ شما (در صفحهٔ نتایج جست‌وجو) به کاربر نشان داده می‌شود؛ اینکه کاربر حتماً آن را ببیند یا روی آن کلیک کند در ایمپرشن هیچ اهمیتی ندارد؛ همین که لینک یا تبلیغ شما در صفحهٔ کاربر بارگذاری شود، یک ایمپرشن حساب می‌شود.

وقتی مقدار این دو کمیت را بدانید، با یک جای‌گذاری ساده در فرمول زیر، مقدار CTR به دست می‌آید:

فرمول CTR چیست

مثلاً اگر تبلیغ فروشگاه اینترنتی لباس طی یک ماه، ۱۵۰۰۰ بار در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر شود و ۹۰۰ نفر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک آن در این بازهٔ زمانی برابر است با ۶ درصد.

البته این قضیه در ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی کمی متفاوت است. نرخ کلیک در این شرایط به این شکل محاسبه می‌شود:

تعداد افرادی که روی لینک داخل ایمیل یا پیامک کلیک کرده‌اند تقسیم بر تعداد ایمیل‌ها یا پیامک‌هایی که تحویل داده شده‌ است.

یعنی اگر ۱۰۰۰ ایمیل شما درست تحویل داده شود و ۵۰ نفر روی لینک کلیک کنند، نرخ کلیک برابر است با ۵ درصد.

حالا از شما می‌پرسیم!

فرض کنید فروشگاه آنلاین لوازم آشپزخانه از تبلیغات بنری استفاده کرده است. بنر آن‌ها در یک هفته، ۴۰۰۰۰ هزار بار نمایش داده شده است و ۸۰۰۰ نفر هم روی آن کلیک کرده است. نرخ کلیک چقدر می‌شود؟

برویم سراغ راه‌های افزایش نرخ کلیک! اگر اجازه دهید این موضوع را برای نتایج جست‌وجو و تبلیغات جداگانه بررسی کنیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟

برای اینکه ورودی ارگانیک خودتان را افزایش دهید و نتایج بهتری از سئو بگیرید، نکات زیر را رعایت کنید:

۱. عنوان جذاب بنویسید تا نرخ کلیک‌ بالا مرود

همه‌جا پر شده است از اینکه عنوان جذاب معجزه می‌کند، عنوان باید میخ‌کوب کند، عنوان باید برخلاف جریان آب شنا کند و… از این دست گفته‌هایی که اهمیت انتخاب عنوان را به شما نشان می‌دهد.

یک سری عنوان‌های کلیشه‌ای وجود دارد که حتی ما هم اگر ببینیم، نه‌تنها باز نمی‌کنیم، بلکه سریع آن را رد می‌کنیم تا مبادا وقتمان از دست برود. ولی برخی عنوان‌ها هستند که رسما کاربر را برای کلیک‌کردن قلقلک می‌دهند.

عناوینی که در عبارت آن از کلمه‌هایی مثل آسان، ساده، ارزان، رایگان، چگونه، چیست، معجزه، X عدد راهکار موثر، شگفت‌انگیز، منحصر‌به‌فرد، پربازده‌ترین، بهترین روش، اشتباه مهلک، تضمینی، بلافاصله، طلایی، جادویی و… استفاده شده باشد، معمولاً کلیک بیشتری می‌خورد.

بهترین کار این است که در بازهٔ یک‌هفته‌ای با توجه به حوزهٔ فعالیت‌تان، عنوان موردنظر را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید و ببینید که چه کلماتی بیشترین جذابیت را برای کاربر ایجاد کرده است تا از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

نکته: گفتیم از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید، اما نه اینکه هر دو کلمه یک بار کلمه کلیدی را در عنوان بیاورید. وقتی زیاد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، گوگل این کلمات را مانند حروف اضافه می‌شمارد و عملا نتیجه معکوس برایتان رقم می‌خورد.

یک زمانی راجع به یک موضوع مثلاً «کمر درد» جست‌وجو می‌کنید و می‌بینید هر عنوانی که در گوگل می‌آید، شبیه به هم است، حالا اگر شما هم برای شروع از این عناوین تکراری استفاده کنید که دیگر سایت‌تان عملاً دیده نمی‌شود.

توضیحات و متادسکریپشن را دست‌کم نگیرید

توضیحاتی که در صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل، زیر هر عنوان نشان داده می‌شود، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن نام دارد. نوشتن یک توضیح کوتاه دربارهٔ صفحه موردنظر که البته جذاب هم باشد، باعث جلب توجه کاربر می‌شود.

حدود 168 کاراکتر می‌توانید در این قسمت استفاده کنید. جدا از عنوان، این توضیحاتی که زیر عنوان نشان داده می‌شود، باید باعث ترغیب کاربر برای کلیک‌کردن شود، طوری که حس کند الان چه چیزی در انتظارش است.

اگر شما این کار را نکنید، گوگل بخشی از محتوای صفحه شما – مرتبط با چیزی که مخاطب جست‌وجو کرده است – به‌عنوان متا دیسکریپشن نمایش می‌دهد.

نکته: گذاشتن پرانتز یا کروشه در عنوان یا توضیحات هم می‌تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد.

از نشانه گذاری‌های استاندارد یا همان اسکیما غافل نشوید!

قطعا دیده‌اید در کنار توضیحات و عنوان در گوگل یک سری نشانه‌گذاری‌ها هم وجود دارد که در چشم کاربر موثر است.

مثلاً ستاره‌های زرد رنگی که به‌صورت سیستم امتیازدهی به سایت شما، در زیر عنوان ظاهر می‌شود، در کلیک کاربر موثر است.

امتیاز مقاله در نتایج جست‌وجوی گوگل

یا قرار دادن عکس بند انگشتی مربوط به عنوان یا فیلم هم شانس کلیک را بالا می‌برد.

مقاله پیشنهادی: منظور از کدهای اسکیما چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

برند سازی و تبدیل کلمه کلیدی به برند

اگر دقت کرده باشید، امروزه اغلب مردم که عاشق نوتلا هستند، به‌جای به کار بردن واژهٔ شکلات صبحانه یا شکلات کاکائویی، نوتلا را به کار می‌برند. درواقع، شرکت نوتلا توانست با برندسازی خود، کلمات کلیدی را که مردم به دنبال آن بودند، تبدیل به برند خود کند. در این مسیر، باید صبوری به خرج دهید و به برندینگ ادامه دهید تا بتوانید چنین جایگاهی را در گوگل به دست آورید.

حالا دیگر وقت این است که ببینیم برای تبلیغات، راه افزایش CTR چیست؟

دانلود رایگان ایبوک ۲۰۰ ایده برای نوشتن متن CTA تاثیرگذار

دانلود رایگان ایبوک ۲۰۰ ایده برای نوشتن متن CTA تاثیرگذار

در این ایبوک نمونه‌های مختلفی از بهترین متن‌های CTA برای استفاده در تبلیغات و بازاریابی را گردآوری کرده‌ایم.

دانلود رایگان arrow-left

۱۰ روش افزایش نرخ کلیک تبلیغات

تا اینجا می‌دانیم نرخ کلیک یا همان CTR چیست و چطور آن را حساب کنیم. اگر بعد از محاسبهٔ نرخ کلیک تبلیغات‌، مقدار CTR کمتر از حد انتظار بود، یک یا چند راه‌حل را از این لیست امتحان کنید.

این روش‌های ساده، اثر بزرگی روی افزایش نرخ کلیک‌ تبلیغات شما و بهینه‌سازی کمپین دارند:

۱. مخاطبِ خودتان را هدف بگیرید

شما آن‌قدری منابع در اختیار دارید که با تبلیغات، کل بازار را یک‌جا هدف بگیرید؟ ندارید!

اگر هم منابع کافی دارید، باز هم بهتر است هر گروه از مشتریان را با تبلیغی مشخص و مرتبط هدف بگیرید؛ چون هرکدام نیاز، علاقه، رفتار و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

در این مواقع بهترین راه، بخش‌بندی مخاطبان بر اساس ویژگی‌های مشترک آن‌ها در گروه‌های متمایز و هدف‌گیری بخشی است که بیشترین آورده را برای شما دارد.

برای مثال مخاطبان شما، خانم هستند یا آقا؟ جوان هستند یا میان‌سال؟ سبک زندگی و فعالیت‌های موردعلاقه‌شان چیست؟ و از این دست اطلاعات.

هرچه دایرهٔ هدف‌گیری مخاطبان کوچک‌تر باشد و تبلیغ را دقیقاً به دست مخاطب هدف خود برسانید، نرخ کلیک هم بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش سالانه نجوا، نرخ کلیک کمپین‌هایی که از قابلیت سگمنتیشن (بخش‌بندی) استفاده کرده‌اند، ۳ برابر بیشتر از کسانی بوده است که مخاطبان را بخش‌بندی نکرده‌اند.

نرخ کلیک کمپین‌های پیامکی

حالا چطور تبلیغات‌تان را بر اساس ویژگی‌های مخاطبان هدف‌ فیلتر کنید؟

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از بی‌دردسرترین آن، تبلیغات هدفمند یکتانت است که می‌توانید تبلیغ خود را بر اساس موارد زیر نمایش دهید:

  • ویژگی‌های کاربران و رفتار آن‌ها در فضای وب (تبلیغات رفتارمحور)؛
  • کلمات کلیدی خاص – و نمایش تبلیغ در صفحاتی که این کیوردها در عنوان و توضیحات سئو آن به کار رفته است – (تبلیغات کلیدواژه‌ای)؛
  • موضوع تبلیغ – و نمایش آن در صفحات مشابه آن – (تبلیغات موضوعی)؛
  • دستگاه (موبایل و دسکتاپ) و موقعیت مکانی (استان و شهرهای مختلف).

به این ترتیب، می‌توانید نزدیک‌ترین مخاطبان به مخاطب هدف‌تان را جذب کنید و نرخ کلیک را بالا ببرید.

۲. در زمان مناسب تبلیغ کنید!

زمان مناسب تبلیغات

زمان مناسب برای تبلیغ رستوران، با زمان مناسب برای تبلیغ پلتفرم‌های نرم‌افزاری یکسان است؟

نیست، پس با تبلیغات در زمان نامناسب، مشتریان خود را فراری ندهید!

کشف بهترین زمان برای نمایش تبلیغات بر اساس نوع کارتان، تاثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک دارد.

حالا چطور زمان مناسب را تشخیص دهیم؟

در تبلیغات گوگل و تبلیغات یکتانت، می‌توانید با استفاده از دیتاهایی که راجع به رفتار کاربران جمع کرده‌اید، تبلیغات‌تان را زمان‌بندی کنید.

مثلاً پس از مدتی متوجه می‌شوید ایمپرشن و نرخ کلیک در چه ساعت‌هایی بیشتر است. پس از آن، تصمیم می‌گیرید که تبلیغ را فقط در آن ساعت‌ها نمایش دهید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید.

از طرفی، ممکن است محصول شما فصلی باشد؛ یعنی مخصوص یک فصل سال باشد. بهتر است تبلیغ را هم در همان زمان که اوج مصرف و نیاز است، نمایش دهید.

مثلاً اگر لباس زمستانی را در چلهٔ تابستان تبلیغ کنید، احتمال اینکه کسی روی تبلیغ کلیک کند، بسیار پایین است.

البته این دو مورد فقط دو مثال ساده بودند. شما با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات کمپین تبلیغاتی خود، به‌راحتی می‌توانید بهترین زمان نمایش تبلیغ را پیدا کنید.

در کمپین‌های پیامکی هم می‌توانید به آمار و ارقام موجود تکیه کنید و زمان مناسب برای ارسال پیامک را پیدا کنید.

مثلاً در گزارش سالانهٔ نجوا، بهترین ساعات شبانه‌روز و روزهای هفته برای ارسال پیامک بر اساس نرخ کلیک، مشخص شده است.

بر اساس این گزارش، یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها و ساعات ۲۱ تا ۲۳ پرکلیک‌ترین زمان برای ارسال پیامک بوده است.

نرخ کلیک پیامک در روزهای مختلف هفته

برای آشنایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالهٔ «بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی، ۳ بازهٔ زمانی طلایی» را بخوانید.

۳. عنوانی جذاب داشته باشید

در تبلیغات، فقط ۳ تا ۵ ثانیه فرصت دارید تا قاپ مخاطب را بدزدید!

عنوان تبلیغ هم اولین فرصت شما برای تحریک‌کردن مخاطب به کلیک روی تبلیغ است.

پس اگر به‌دنبال افزایش نرخ کلیک‌ هستید، باید همهٔ هنرتان را در نوشتن یک عنوان ترغیب‌کننده به کار ببندید.

داشتن عنوانی جذاب آن‌قدر مهم است که می‌توانیم بگوییم سرنوشت کلیک‌کردن یا نکردن مخاطب روی تبلیغ، در گرو آن است؛ مخصوصاً در تبلیغات همسان بنری که دیگر خبری از توضیحات هم نیست و با همان چند کلمه‌ای که در عنوان می‌نویسید، باید مخاطب را قانع کنید.

برای نوشتن یک عنوان جذاب، طبق دستورالعمل‌های زیر پیش بروید:

  • سؤال بپرسید؛ عنوان‌های سؤالی در تبلیغات همسان نرخ کلیک را افزایش می‌دهند؛
  • از کلمات قدرتمندی مثل آسان، ساده، رایگان، تخفیف، بهترین، جادویی و… استفاده کنید؛
  • معجزهٔ استفاده از اعداد را دست‌کم نگیرید؛
  • پیشنهادات ویژهٔ خود (مثل تخفیف) را در عنوان بیان کنید.

برای نمونه، به عنوان‌های تبلیغات زیر نگاه کنید که به‌ترتیب از عبارت‌های «بدون جراحی»، «روش انحصاری» و «مزوتراپی رایگان» برای جلب توجه بیشتر بهره برده‌اند.

تبلیغات کاشت مو در گوگل

نکات بیشتر را در مقالهٔ «تبلیغ‌نویسی چیست؟ ۱۲ تکنیک تبلیغ نویسی کاربردی» دنبال کنید

۴. به متن تبلیغ بیش از حد توجه کنید

بعد از عنوان، نوبت بهینه‌سازی متن تبلیغ است. اگر در کنار عنوان، یک متن تبلیغ قوی هم داشته باشید، احتمال کلیک روی آن هم بالاتر می‌رود.

در نوشتن متن تبلیغ، به این موارد توجه کنید:

  • از پرگویی و تکرار بدیهیات اجتناب کنید؛
  • از افعال معلوم، به‌جای مجهول استفاده کنید؛
  • در شمردن مزیت‌ها زیادی اغراق نکنید!
  • احساسات مختلف مخاطب را نشانه بگیرید.

برای مثال، در متن تبلیغات گوگل (قسمت دیسکریپشن همان متن تبلیغ است)، حتماً به ویژگی‌ها و مزایای رقابتی‌تان اشاره کنید و منفعت‌های خودتان را برای مخاطب بشمارید؛ مثل متن زیر:

متن تبلیغ

یا در تبلیغات پیامکی، حس فوریت و از دست‌دادن فرصت را متن پیام بگنجانید؛ مثل این نمونه:

نمونه تبلیغات پیامکی

به ۲ مسئله هم دقت کنید که بسته به نوع تبلیغ، می‌توانید عنوان و متن آن را شخصی‌سازی کنید تا ارتباط بهتری با کاربر برقرار کنید.

برای مثال، این امکان در تبلیغات در گوگل وجود دارد که همان عبارتی را که کاربر جست‌وجو کرده است، در عنوان به‌طور اتوماتیک نشان دهید.

از طرفی، سعی کنید متن تبلیغ به زبان ساده نوشته شده باشد و همه‌چیز برای کاربر و واضح مشخص باشد. وقتی کاربر نتواند متن را درک کند، روی آن هم کلیک نمی‌کند!

مقاله پیشنهادی: کلمات تاثیرگذار در فروش را می‌شناسید؟ (+ نمونه‌های واقعی)

۵. کال‌تواکشن فراموش نشود!

مخاطبان را در نیمهٔ راه رها نکنید!

مخاطب اول ظاهر تبلیغ شما را می‌پسندد، بعد با عنوان و متن آن وسوسه می‌شود و در مرحلهٔ‌ آخر آماده است که به خواستهٔ شما پاسخ و اقدام موردنظرتان را انجام دهد.

فرقی نمی‌کند از چه نوع تبلیغی استفاده می‌کنید؛ تمام مدل‌های تبلیغات، از همسان و بنری گرفته تا تبلیغات درون‌اپلیکیشنی و ویدئویی، بدون کال‌تواکشن مناسب، ابتر و ناقص‌اند.

پس با دعوت مخاطب به انجام عملی مشخص (کال تو اکشن)، او را تا موقع رسیدن به مقصد و کلیک‌کردن روی دکمهٔ CTA قدم‌به‌قدم همراهی کنید. برای نمونه‌ این CTA‌ها را ببینید:

  • همین حالا شروع کنید
  • اینجا کلیک کنید
  • بیشتر بدانید
  • همین الان ببینید
  • ثبت‌نام کنید
  • نصب کنید
  • بازی کنید
  • با ما تماس بگیرید

۶. به ظاهر تبلیغ توجه کنید

به‌جز محتوای متنی تبلیغ که در ترغیب‌کردن مخاطب برای کلیک خیلی مهم‌ است، عناصر بصری بنر تبلیغاتی هم در جذب مخاطب و کلیک روی تبلیغ نقش پررنگی ایفا می‌کند.

اگر توقع CTR بالا در تبلیغات دارید، حتماً به شکل‌وشمایل تبلیغ هم رسیدگی کنید و با استفاده از تصاویر و ویدئوهای مرتبط، رنگ‌ها و اشکال مختلف، یک تبلیغ خوش‌رنگ‌ولعاب بسازید؛ مثل نمونه تبلیغ بینمیتو:

تبلیغ بنری بیمیتو

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید تبلیغی زیبا بسازید:

  • از رنگ‌های مناسب و مرتبط با برندتان استفاده کنید؛
  • با گیف یا تصاویر متحرک، توجه مخاطب را جلب کنید؛
  • از فونت‌های زشت و خیلی ریز جداً خودداری کنید!
  • سادگی زیباست! پس بنر تبلیغ خود را خیلی شلوغ و شلخته نکنید.

مطالعهٔ مقالهٔ «اصول ساخت و طراحی بنر تبلیغاتی» هم کمک‌تان می‌کند تبلیغ جذابی طراحی کنید.

۷. پیشنهادتان را شفاف مطرح کنید

چه مزیت و منفعتی برای مخاطب دارید که او را وسوسه کند، به‌جای رقبا، سراغ شما بیاید و روی تبلیغ شما کلیک کند؟

این همان ارزش پیشنهادی شماست!

برای افزایش نرخ کلیک در تبلیغات، باید یک ارزش پیشنهادی داشته باشید و آن را واضح و شفاف اعلام کنید؛ مثلاً قیمت کمتر، ارسال رایگان، تخفیف ویژه، کیفیت بالا و…
برای تاثیرگذاری و جلب توجه بیشتر، می‌توانید ارزش پیشنهادی‌تان را برجسته‌تر کنید.

مثلاً در پیامک‌های تبلیغاتی، کلمات مهم را در گیومه («») بگذارید یا در متن تبلیغ از ایموجی استفاده کنید:

«خونه‌تو عوض نکن، دکوراسیون‌شو تغییر بده! «تخفیف ۳۰ درصدی» تا آخر بهمن.»

یا محدودیت زمانی و حس از دست‌رفتن فرصت را به مخاطب القا کنید؛ مثل همین «تا آخر بهمن» در مثال بالا.

۸. خلاق باشید

در حالت عادی هم ۹۰ درصد آدم‌ها ذهنیت خوبی نسبت به تبلیغات ندارند؛ پس با تبلیغات کلیشه‌ای و نخ‌نما، به این بدبینی دامن نزنید!

به‌جای اینکه وقت و هزینه‌تان را در راه تبلیغات تکراری بر باد دهید – که معمولاً هیچ آورده‌ای برای شما ندارند – از ایده‌های ناب و نو در تبلیغات استفاده کنید تا هم بتوانید روی مخاطب تاثیر بهتری بگذارید و توجه او را راحت‌تر به خود جلب کنید، هم نرخ کلیک و به‌طور کلی بازدهی تبلیغ را افزایش دهید.

پیداکردن ایده‌های خلاقانه و جالب برای تبلیغات کار راحتی نیست؛ کاملاً با شما موافقم!

به همین خاطر، ما قبلاً اصول و تکنیک‌های تبلیغات خلاقانه را در پست دیگری آموزش داده‌ایم که دانستن آن‌ها، می‌تواند شروع خوبی برای ایده‌پردازی و اضافه‌کردن خلاقیت به تبلیغات‌ شما باشد!

برخی نکاتی را که تا حالا با هم بررسی کردیم (مثل کال‌تواکشن و ارزش پیشنهادی شفاف)، در تبلیغ ویدئویی زیر می‌بینید. این ویدئو یکی از بهترین تبلیغات ویدیویی یکتانت به حساب می‌آید که نرخ کلیک فوق‌العاده‌ای و همچنین جذب لید زیادی داشته است:

نمایشگر ویدیو

00:00
00:56

۹. از افزونه‌های تبلیغات در گوگل استفاده کنید

اگر برنامه‌ای برای تبلیغات در گوگل دارید، یک پیشنهاد اختصاصی برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات شما داریم:

از افزونه‌های رایگان تبلیغات در گوگل غافل نشوید!

با این افزونه‌ها، می‌توانید اطلاعات بیشتری (مثل اطلاعات تماس، لینک صفحات مهم، پیشنهادی ترغیب‌کننده و…) را به تبلیغ خود در نتایج جست‌وجوی گوگل اضافه کنید.

برای نمونه در تصویر زیر، فلای‌تودی از افزونه‌های Promotion و Sitelink استفاده کرده است:

استفاده از افزونه‌های گوگل برای افزایش نرخ کلیک

با این روش، هم تبلیغات شما فضای بیشتری را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو پر می‌کند و بهتر از قبل دیده می‌شوید، هم اطلاعات اصلی و مهم را همان اول کار در اختیار کاربر می‌گذارید.

مجموع این ۲ باعث می‌شود هم شانس بیشتری برای نمایش تبلیغ با قیمت کمتر از رقبا داشته باشید و هم نرخ کلیک بیشتری نصیب شما شود.

برای آشنایی با انواع افزونه‌های گوگل ادز، مقالهٔ مفیدی را که قبلاً تهیه کردیم، حتماً مطالعه کنید.

۱۰. از امتحان‌کردن واهمه نداشته باشید!

  • «این عکس برای تبلیغات بیشتر جلب توجه می‌کند یا قبلی؟»
  • «کدام متن تبلیغ بهتر است؟»
  • «از کدام کال‌تواکشن استفاده کنم که تاثیر بیشتری داشته باشد؟»

شما می‌توانید همهٔ این‌ها را تست کنید تا خیالتان از بابت نرخ کلیک تبلیغات راحت شود!

با امتحان‌کردن عکس، کال‌تواکشن (CTA)، متن تبلیغ و لندینگ‌های مختلف، و مقایسهٔ نتایج باهم، می‌توانید تبلیغی بسازید که قدرت اقناعی و تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد و این‌طوری نرخ CTR را افزایش دهید.

برای مثال به این دو نمونه عنوان دقت کنید:

  • ۳۵ درصد تخفیف ویژه!
  • ۳۵ درصد تخفیف ویژه برای ۲۵ نفر اول!

نتایج تست می‌گوید از بین این دو عنوان، دومی نرخ کلیک بیشتری دارد؛ چون با اضافه‌کردن قید «برای ۲۵ نفر اول» احساس ترس از دست‌دادن فرصت را به مخاطب القا کرده است.

تست A/B رایج‌‌ترین روش برای مقایسهٔ دو یا چند نسخه از یک تبلیغ یکسان است.

مثلاً‌ ما با تست یک تغییر در تصویر اکسکوینو، متوجه شدیم که نرخ کلیک می‌تواند تا ۲ برابر افزایش پیدا کند. دلیل آن هم بزرگ‌بودن تصویر اول است که توانسته توجه بیشتری به خود جلب کند.

بررسی تفاوت CTR دو تصویر متفاوت

ولی این نتیجه در فرمت تمام‌صفحه دوباره تکرار نشد! در این فرمت، میزان ارتباط تصویر با تبلیغ بیشتر به چشم آمد و باعث شد که نرخ کلیک آن هم بیشتر شود.

تبلیغات موبایل

همان طور که دیدید، با تست تبلیغ، می‌دانید که در هر فرمت و تبلیغی، چه چیزی بیشترین نرخ کلیک را رقم می‌زند.

به‌جز این تست، در تبلیغات یکتانت هم می‌توانید چند تبلیغ یکسان با عکس، متن، کال‌تواکشن و دکمه‌های مختلف بسازید و پربازده‌ترین آن‌ها را برای انتشار دست‌چین کنید.

خب، فهمیدیم چگونه نرخ کلیک تبلیغات را افزایش دهیم؛ ولی از کجا بفهمیم که نرخ کلیک ما خوب است یا به بهینه‌سازی نیاز دارد؟

در بخش بعدی، به این موضوع می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: عبارت‌ها و جملات تاثیرگذار در تبلیغات که زمین بازی را دگرگون می‌کنند!

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

پیداکردن یک جواب قطعی و دقیق برای این سؤال، از جواب‌دادن به سؤال اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ هم سخت‌تر است!

چون « CTR خوب» تعریف و مقدار مشخصی ندارد و خوب و بد بودن آن به عوامل مختلفی مثل نوع کسب‌وکار، صنعتی که در آن فعالیت می‌کند و همچنین اهداف آن بستگی دارد.

برای مثال به گزارش هاب‌اسپات، صنایع تولید و بهداشتی با میانگین نرخ ۹/۳۱ درصد بالاترین و صنایع مالی با میانگین ۶/۸۲ درصد کمترین نرخ کلیک را در ایمیل مارکتینگ دارند.

در ایمیل مارکتینگ، بهترین CTR چیست

یا Instapage در گزارش خود، میانگین نرخ کلیک صنایع مختلف را در تبلیغات گوگل این‌طور اعلام کرده است:

  • صنعت سفر و گردشگری: بالاترین نرخ (۷/۸۳ درصد)
  • صنایع دولتی: کمترین نرخ (۳/۲۷ درصد)

در تبلیغات در گوگل، بهترین CTR چیست

بهترین راه برای تعیین حد و حدود مقدار نرمال CTR، مقایسهٔ نرخ کلیک خودتان با میانگین CTR معمول در صنعت مشابه (البته با در نظرگرفتن اهداف خودتان) است.

نمی‌شود یک نسخهٔ کلی برای همه پیچید و گفت نرخ کلیک بالاتر از فلان عدد خوب است و پایین‌تر از آن بد!

اما…

بدانید و آگاه باشید که هرچه مقدار نرخ کلیک شما بیشتر باشد، یعنی اوضاع‌تان خوب است؛ به شرطی که در کلمات کلیدی مرتبط نرخ کلیک بالایی داشته باشید و این کلیک‌ها به جذب و تبدیل لیدهای مرتبط ختم شود.

و پرسش مهم آخر!

مقاله پیشنهادی: نرخ تبدیل چیست؟ راه‌های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

چرا CTR در سئو و تبلیغات مهم است؟

همیشه بحث‌های مفصلی پیرامون تاثیر نرخ کلیک در سئو و رتبهٔ سایت وجود داشته و دارد. در سال ۲۰۲۰ تحقیقی دربارهٔ رابطهٔ نرخ کلیک و سئو انجام شده که نتیجهٔ آن را در تصویر زیر می‌بینید:

تاثیر رتبهٔ لینک در CTR چیست

نتایجی که در پوزیشن‌های بالاتری در سرپ گوگل قرار گرفته‌اند، نرخ کلیک بیشتری هم دارند.

پس وضعیت سئو و به‌‌تبع آن، رتبهٔ سایت، در میزان نرخ کلیک تاثیر دارد؛ اما آیا برعکس آن هم صادق است؟

یعنی CTR تاثیر مستقیمی در رتبه‌بندی سایت دارد؟

پاسخ قطعی گوگل خیر است!

پس چرا برای سئو مهم است؟ چون عملکرد شما را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد.

هدف اصلی سئو، ایجاد و افزایش ترافیک ارگانیک سایت است؛ پس اول گرفتن رتبه و بعد افزایش نرخ کلیک در دستور کار قرار می‌گیرد.

نرخ کلیک بالا در تبلیغات هم باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود.

مثلاً در تبلیغات در گوگل، خرج‌کردن پول و قیمت پیشنهادی بالاتر لزوماً به‌معنای ایمپرشن بیشتر و گرفتن جایگاه بهتر نیست. در این نوع تبلیغات، امتیاز کیفیت تبلیغ هم تاثیرگذار است که بر اساس ۳ پارامتر محاسبه می‌شود که یکی از آن‌ها نرخ کلیک موردانتظار (Expected CTR) است.

•    نقشه سایت (Site Map)

انواع نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت را از لحاظ ساختاری می توان به چندین دسته تقسیم کرد. اما مهم ترین آنها که امروزه توسط اکثر وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، سایت مپ HTML و XMLاست. در ادامه به تعریف دقیق تر این دو نوع sitemap خواهیم پرداخت.

سایت مپ چیست

1. نقشه سایت HTML

این نقشه سایت به زبان نشانه گذاری ابرمتنی (Hyper text Markup Language) نوشته می شود. از این زبان برای نشان دادن ساختار وب سایت به کاربران می توان استفاده نمود. در واقع نقشه سایت HTML حاوی اطلاعاتی درباره صفحات وب سایت و موقعیت آنها در سایت می باشد. این نقشه سایت به صورت دیداری در اختیار مخاطبین سایت قرار می گیرد. آنها می توانند به کمک سایت مپ HTML به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال وب سایتی را در نظر بگیرید که دارای هزازان صفحه دسته بندی شده در بخش های مختلف می باشد. در چنین حالتی زمانی که کاربر وارد سایت می شود، کاملا گیج شده و نمی داند از کدام بخش می تواند محتوایی که به دنبال آن است را پیدا کند. در این حالت بهترین گزینه ای که می تواند از آن استفاده کند، نقشه سایتی است که به زبان HTML در اختیار او قرار گرفته است.

کاربر به کمک این نوع نقشه می تواند به صورت دقیق تر از مسیر و صفحات سایت آگاه شود.

در کنار این موضوع با استفاده از Sitemap صفحات به کمک لینک داخلی به یکدیگر وصل می شوند. در نتیجه این لینک سازی، رتبه سایت در کلمه کلیدی اصلی بهبود پیدا می کند.

2. سایت مپ XML

XML Sitemap به زبان نشانه گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) نوشته شده است. سایت مپ XML تنها برای نشان دادن محتوای سایت به خزنده های موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران سایت نمی توانند آن را ببینند. در واقع با ایجاد چنین نقشه ای به خزنده ها می گویید که وب سایت شما چه تعداد صفحه دارد. همچنین هر گونه تغییری که در صفحات وب سایت صورت می گیرد یا هر نوع به روز رسانی درون سایت از طریق این sitemap به گوگل اطلاع داده می شود. این امر سبب می شود که گوگل به سرعت و بدون هیچ مشکلی بتواند محتوای وب سایت را بررسی کند و این اتفاق تاثیر بسزایی روی سئو سایت دارد.

کاربران این نوع سایت مپ را نمی بینند هدف از ساخت چنین مپی راهنمایی خزنده های گوگل است.

در اصل می توان گفت که سرعت و امنیت ایندکس شدن محتوای وب سایت ها توسط موتورهای جستجو تا حدودی به نقشه سایت آنها وابسته است.

آموزش نوشتن نقشه سایت

مزایای نقشه سایت چیست؟

  • سایت مپ XML به موتورهای جستجو گوگل این پیغام را ارسال می کند که در سایت شما خزیده و محتواهای درون آن را ایندکس کند.
  • این Sitemap به موتورهای جستجو گوگل می گوید که محتوا قرار گرفته در سایت شما چیست و در چه زمینه ای است.
  • هر زمان که محتوایی درون وب سایت شما به روز رسانی می شود نقشه سایت XML به گوگل اطلاع رسانی خواهد کرد.
  • علاوه بر زمان به روز رسانی، فاصله زمانی میان Update ها و میزان تکرار آنها نیز به اطلاع موتورهای جستجو google رسانده می شود.
  • شما می توانید میزان اهمیت محتواهای هر صفحه را به کمک نقشه سایت مشخص نمایید.
  • سایت مپ XML به ایندکس شدن صفحات Dynamic (پویا) وب سایت شما کمک بسزایی خواهد کرد.
  • با داشتن یک sitemap مناسب، ضعف سایت در لینک سازی داخلی نیز تا حدی پوشانده می شود.
  • نقشه سایت Xml به سایت های بسیار بزرگ و پرمحتوا کمک می کند تا با سرعت و دقت بیشتری ایندکس شوند.
  • سایت مپ XML تمامی صفحات سایت شما را به گوگل نشان می دهد. این امر سبب می شود تا حتی زمانی که ساختار سایت بسیار عمیق و پیچیده باشد نیز موتورهای جستجو گوگل بتواند خیلی سریع در آن خزیده و محتوای آن را بررسی کند.

معرفی نقشه سایت به گوگل

در یک سایت مپ اطلاعاتی نظیر موقعیت محتوا در سایت، اهمیت آن، نوع محتوا و تغییراتی که روی آن اعمال می شود، در اختیار موتورهای جستجو قرار می گیرد. در واقع یک نقشه سایت باید اطلاعات زیر را شامل شود:

  • هر یک از صفحات دقیقا در کدام قسمت سایت قرار گرفته اند.
  • آخرین باری که صفحات به روز رسانی شده اند چه زمانی بوده است.
  • تغییرات روی صفحات پیج هر چند وقت یکبار صورت می گیرد.
  • میزان اهمیت هر یک از صفحات در مقایسه با دیگر صفحات به شکلی است.

ساخت نقشه سایت با yoast seo

  • در گام اول شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از صفحات وب سایتتان باید توسط موتورهای جستجو گوگل خزیده شود.
  • سپس زمان آن می رسد که درباره فرمت سایت مپ خود تصمیم گیری کنید. شما می توانید نقشه سایت خود را به صورت دستی ایجاد نمایید یا اینکه از ابزارهای شخص ثالث موجود استفاده نمایید.
  • در گام آخر نیز به ثبت نقشه سایت در گوگل اختصاص پیدا می کند.

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید اینها مهم ترین اطلاعاتی هستند که باید در سایت مپ به آنها اشاره شود. ارائه این اطلاعات می تواند روند ایندکس شدن محتواهای سایت را بهبود بخشیده و روی رتبه سایت نیز تاثیر بگذارد.

معرفی نقشه سایت به گوگل

چگونه سایت مپ بسازیم؟

برای ثبت نقشه سایت در گوگل می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

  • ثبت سایت مپ با استفاده از ابزار sitemap سرچ کنسول
  • استفاده از افزونه های مختلف وردپرس مثل افزونه yoast یا All in One Seo Pack
  • افزودن Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml در فایل robots.txt به منظور مشخص نمودن مسیر نقشه سایت
  • و…
استفاده از پلاگین های وردپرس یکی از رایج ترین روش های ثبت sitemap در گوگل است.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است نقشه سایت و نقش آن در موفقیت یک سایت را مورد بررسی قرار دهیم. با داشتن یک سایت مپ مناسب می توان سئو سایت را بهبود بخشید و سرعت و امنیت ایندکس شدن صفحات را افزایش داد. به همین دلیل باید روی ایجاد و معرفی یک sitemap خوب دقت لازم را داشت. افزونه های متعددی برای ساخت سایت مپ طراحی و توسعه داده شده اند که دو مورد از بهترین ها را برای شما آموزش داده ایم. به کمک افزونه yoast seo یا Google XML Sitemaps می توانید اقدام کنید. دقت داشته باشید نصب همزمان این دو افزونه به علت کارکرد مشابه باعث تداخل خواهد شد

•    کاهش نرخ فرار (Bounce Rate- Exit rate)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *